Varumärkestvist om kännetecknet FELIX för kattmat – Patent- och marknadsdomstolen prövar bl.a. frågor om förutsättningar för utökat skydd samt medverkansansvar

En långdragen varumärkestvist om kännetecknet FELIX för kattmatsprodukter har resulterat i en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Orkla Foods Sverige AB (Orkla) är innehavare av ett antal varumärkesregistreringar avseende kännetecknet FELIX för bl.a. kattmat – nationella registreringar och ett EU-varumärke. Därtill anser sig bolaget även ha inarbetade rättigheter till kännetecknet. Nestlé Sverige AB (Nestlé) och Societé des Produits Nestlé S.A (SPN) ingår i samma bolagsgrupp (tillsammans benämns de Nestlé-bolagen). SPN är innehavare av två EU-varumärken avseende kännetecknet FELIX – ett som utgörs av ordet FELIX och ett som innehåller elementet felix.

År 2001 ingick Orkla och SPN ett samexistensavtal varigenom SPN förband sig att inte använda kännetecknet FELIX i Sverige, Danmark, Finland och Norge. År 2013 sade SPN upp avtalet och förklarade att man avsåg att använda ett kännetecken innehållande FELIX även i Norden. Uppsägningen resulterade i en tvist som slets genom skiljedom – enligt domen saknar SPN rätt att använda eller främja användning av kännetecknet FELIX för kattmatsprodukter i Norden.

Nestlé-bolagen – genom Nestlé – började använda kännetecken som innehöll ordet FELIX i Sverige år 2013 och då blossade den nu aktuella varumärkestvisten upp. Genom ett interimistiskt förordnande förbjöds Nestlé-bolagen år 2015 att använda kännetecknet i Sverige, år 2016 dömde tingsrätten ut vite till följd av Nestlé-bolagens visade användning i strid med det interimistiska förbudet – domen fastställdes av Patent- och marknadsöverdomstolen (domen har överklagats till Högsta domstolen som inte meddelat beslut avseende prövningstillstånd ännu).

Patent- och marknadsdomstolen har nu prövat frågan om det påstådda varumärkesintrånget. Efter en grundlig genomgång av förutsättningarna för att ett varumärke skall åtnjuta skydd genom inarbetning, vad som krävs för att varumärkesrättslig förväxlingsrisk skall anses föreligga och vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att ett varumärkesrättsligt anseendeskydd med framgång skall kunna åberopas kommer domstolen till sitt slut: utredningen är av sådan styrka att ingen tvekan råder om att ordmärket FELIX är inarbetat samt att varumärket åtnjuter ett utökat skydd; det föreligger emellertid ingen risk för att genomsnittskonsumenten skulle få uppfattningen att Nestlés kattmatsprodukter härrör från samma företag som Orklas FELIX-produkter (ingen varumärkesrättslig förväxlingsrisk föreligger) – dock har Nestlé begått intrång i Orklas utökade varumärkesrättigheter genom bestämmelserna om anseendeskydd. Domstolen anser också att SPN har ett ansvar för det av Nestlé begångna intrånget och kan därmed omfattas av vitesförbudet. Enligt domstolen krävs det inte mycket för att ett medverkansansvar skall föreligga – det har varit tillräckligt att varumärkesanvändningen skett inom ramen för Nestlés normala försäljningsverksamhet, att använda kännetecken innehas av SPN, att SPN:s uppgifter finns tryckta på förpackningarna med kattmat (på svenska) och att SPN varit medvetna om Nestlés användning.

Patent- och marknadsdomstolens dom av den 17 maj 2017 i mål PMT 17771-13

 

»Till arkivet