Internationell varumärkesregistrering i form av butiksinredning gäller inte i Sverige
Patentbesvärsrätten (PBR) avslog det amerikanska elektronikföretaget Apples överklagande och medgav inte att deras ansökan om att bolagets internationella varumärkesregistreringar för tjänster i klass 35 i form av en ritning som föreställer Apples konceptbutiker ska medges giltighet i Sverige . PBR ansåg att varumärket saknade särskiljningsförmåga i förhållande till andra butiksinredningar inom elektronikbranschen. EU-domstolen har i ett förhandsavgörande uttalat att ritningen som sådan (återgivandet av Apples försäljningslokal) skulle kunna utgöra ett giltigt varumärke för tjänster avseende de varor som säljs i butikerna, men som inte utgör en del av utbjudandet av försäljning av dem, under förutsättning att de kriterier som anges i artikel 2 i varumärkesdirektivet (2008/95) är uppfyllda, bl a kravet på särskiljningsförmåga (C 421/13 Apple Inc v. Deutsches Patent u. Markenamt). Bedömningen av varumärkets särskiljningsförmåga ska ske utifrån de varor och tjänster som registreringen avser och hur omsättningskretsen uppfattar varumärket i relation till dessa. Omsättningskretsen i detta fall utgörs av konsumenter i allmänhet då det handlar om detaljhandelstjänster för datorer, hemelektronik mm. Genomsnittskonsumenten av den här typen av kapitalvaror av teknisk karaktär antas vara särskilt uppmärksam. PBR hade alltså att bedöma huruvida den i registreringarna avbildade butiksinredningen utifrån en sådan konsuments perspektiv, kunde anses avvika från elektronikbutiksinredningar i allmänhet. I den helhetsbedömning som gjordes beaktades tjänsternas marknadsandel, hur ofta, hur länge och inom hur stort geografiskt område varumärkena har använts (Apple hade åberopat en marknadsundersökning till stöd för sin talan). Sammanfattningsvis ansåg inte PBR att Apple hade kunnat visa att varumärkena genom den användning som ägt rum förvärvat erforderlig särskiljningsförmåga och registreringarna ska därför inte medges giltighet i Sverige.
Patentbesvärsrättens dom i målnr 13-097 och 13-098 (meddelad den 12 december 2014), klagande Apple Inc.