Inte renommésnyltning att använda begreppet ”FREDAGSMYS”
Orcla Confectionery & Snacks (OLW) väckte talan mot Fredagsmys AB (Bolaget) i Marknadsdomstolen och gjorde gällande att Bolaget genom att på olika vis använda begreppet ”fredagsmys” i reklam för snacksprodukter dragit otillbörlig fördel av det renommé som är förknippat med OLW. Enligt OLW är begreppet ”fredagsmys” väl känt, särpräglat och starkt förknippat med OLW:s produkter – bland annat som ett resultat av omfattande reklamkampanjer där begreppet konsekvent använts.
Mellan OLW och Bolaget var ostridigt att uttrycket ”fredagsmys” var ett etablerat begrepp redan innan OLW började använda det i sin marknadsföring och att ordet är beskrivande för viss lugn och trevlig samvaro tillsammans med familj eller vänner efter arbetsveckans slut där enklare förtäring intas. Frågan var om begreppet förvärvat särskilt renommé/nytt innehåll genom OLW:s marknadsföring så att det kopplas samman med OLW:s snacksprodukter eller snacksprodukter av visst kommersiellt ursprung.
Marknadsdomstolen konstaterade att OLW kontinuerligt och i stor omfattning använt begreppet ”fredagsmys” i sin reklam för snacks och att OLW använt begreppet dels för att utmärka kommersiellt ursprung och dels använt det i dess beskrivande betydelse. Den marknadsundersökning OLW åberopat underkändes av domstolen, bland annat då uppgifter saknades om hur undersökningen gått till, vilka frågor som ställts och i vilken ordning. Inte heller den indirekta bevisning som åberopats av OLW utgjorde tillräckligt stöd för att begreppet ”fredagsmys” kommit att förknippas med snacksprodukter från OLW eller av visst kommersiellt ursprung. Mot denna bakgrund ansåg inte Marknadsdomstolen att Bolagets användning av begreppet ”fredagsmys” kunde konstituera renommésnyltning.
(Marknadsdomstolens dom av den 7 juli 2015, mål nr C 13/14, Orcla Confectionary & Snacks ./. Fredagsmys AB)