Konstverk med fotografi som förebild (Christer Pettersson) – Högsta domstolen anser att ett nytt, självständigt konstverk skapats

En konstnär målade en tavla kallad ”Svenska syndabockar” föreställande ett öde landskap där Christer Pettersson, åtalad för mordet på Olof Palme, och en getabock med ett blågult band kring hornen finns med. Den del av målningen som föreställer Christer Pettersson har skapats utifrån ett fotografi av Christer Pettersson som flitigt användes i massmedia under en period. Målningen ställdes ut på Moderna Museet i Stockholm, en bild av målningen lades upp på konstnärens hemsida och konstnären sålde också affischer med motivet på målningen.

Fotografen ansåg att målningen och förfogandena avseende denna innebar ett intrång i hans upphovsrättigheter till det fotografiska verket och stämde konstnären för upphovsrättsintrång. Den i tvisten centrala frågan är var gränsen skall dras mellan en bearbetning av ett skyddat verk och en nyskapelse.

Tingsrätten ansåg att konstnären inte framställt ett eget verk utan att tavlan utgjorde ett exemplar av det fotografiska verket. Hovrätten ansåg att det inte rörde sig om vare sig exemplarframställning eller bearbetning av det skyddade verket utan om ett nytt självständigt verk.

Högsta domstolen konstaterar att om den konstnärliga individualitet som bär upp det äldre verket framträder som dominerande även i det nya verket rör det sig om en bearbetning. Om – på den andra sidan – det nya arbetet får sin prägel av utförarens egen individualitet och har verkshöjd föreligger en nyskapelse med ett fristående upphovsrättsligt skydd. Det utslagsgivande är, enligt Högsta domstolen, om det verk som använts som förebild har omvandlats i sådan utsträckning att det skapats ett nytt och självständigt verk. Vid sin prövning beaktar domstolen inte endast den del av målningen som föreställer Christer Pettersson – den anser domstolen vara på gränsen till en bearbetning av det fotografiska verket – utan målningen som helhet. Högsta domstolen finner då att tavlans komposition tar över och blir dominerande – de dova färgerna, det karga landskapet och framförallt den symboliska syndabocken – samt även till dels de konstnärliga ändringar som gjorts i bilden på Christer Pettersson. Sammantaget ger målningen ”en helt annan mening än den som fotografiet har”. Högsta domstolen slår fast att det rör sig om en sådan omvandling av det fotografiska verket att konstnären har åstadkommit ett nytt och självständigt konstverk, som ger uttryck för konstnärens individualitet. Något upphovsrättsintrång föreligger därmed inte.

Högsta domstolens dom av den 21 februari 2017, mål nr T 1963-15 

Svea hovrätts dom av den 17 mars 2015, mål nr FT 6377-14

Solna tingsrätts dom av den 13 juni 2014, mål nr FT 6212-13 

»Till arkivet