KO stämmer bloggare – var går gränsen för smygreklam?

Konsumentombudmannen (KO) har valt att söka klarhet i frågan var gränserna går för reklam och positiva uttalanden om produkter i en blogg och på Instagram.

Av marknadsföringslagen följer att det måste framgå om ett meddelande är reklam och vem som i sådana fall är avsändare av meddelandet – kravet på reklamidentifikation respektive sändarangivelse. Hur tydligt detta måste framgå kan emellertid inte utläsas av lagen eller av existerande praxis på området.

Bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson har en blogg där hon skriver om mat, kläder, smink etc. Hon har fler än 250.000 följare på Instagram och, enligt egen uppgift, fler än 120.000 besökare på sin blogg varje dag. I våras inledde KO en granskning av inlägg på Kissies blogg och på hennes Instagram-konto. Bland annat gjorde hon där reklam för ett företag som köper begagnade mobiltelefoner. Enligt uppgifter på Göteborgsposten skulle företaget ha betalat 45.000 kronor för inläggen.

För att få klarare praxis och uppnå ökad tydlighet i bloggar och andra kanaler har KO nu valt att stämma Kissie och Tourn Media – det bolag som förmedlat reklamuppdraget från mobilföretaget – bl.a. för brott mot bestämmelserna om reklamidentifikation och sändarangivelse.

»Till arkivet