Granskningsnämnden för radio och tv anser att TV4 brutit mot bestämmelser om sponsringsmeddelanden

Granskningsnämnden för radio och tv, Myndigheten för radio och tv (Granskningsnämnden) har ansökt hos förvaltningsrätten om att TV4 ska åläggas betala en särskild avgift om 300.000 kronor för sponsringsmeddelanden i strid med radio- och tv-lagen i tv-programmet ”Så mycket bättre”.

Enligt förarbetena till radio- och tv-lagen har programföretag i sponsringsmeddelanden möjlighet att ange både logotyp och andra symboler som hänvisar till sponsorns produkter eller tjänster. Sponsringsmeddelandena får dock inte innehålla säljfrämjande inslag (7 kap 7 § radio- och tv-lagen). Granskningsnämnden anser att tilläggen ”sedan 1925”, ”gjord på 100% svensk havre” och ”sedan 1951” som visades i samband med information om sponsorerna Fristad Kansas, Oatly och Siba, utgör säljfrämjande inslag. Den som åsidosätter bestämmelsen om hur ett sponsringsmeddelande får utformas, kan åläggas att betala en särskild avgift. Granskningsnämnden konstaterar att TV4 vid ett flertal tillfällen fällts för sponsringsmeddelanden utformade i strid med reglerna i radio- och tv-lagen. Med hänsyn till detta och att programmen sänts i en rikstäckande kanal med stor publik, anser Granskningsnämnden att en särskild avgift om 100.000 kr per felaktigt utformat meddelande är motiverad.

 

Granskningsnämnden – Ansökan om särskild avgift, 2015-02-19, dnr 15/00257

Granskningsnämndens beslut, 2015-02-02, dnr 14/02543

»Till arkivet