Det strider inte mot god marknadsföringssed att ringa försäljningssamtal till konsumenter på deras mobiltelefoner
Konsumentombudsmannen (KO) väckte vid Marknadsdomstolen (MD) talan mot elbolaget SverigesEnergi elförsäljning Privat 1 AB (SverigesEnergi) och yrkade att bolaget vid vite skulle förbjudas att vid marknadsföring kontakta konsumenter på mobiltelefon om inte konsumenten själv aktivt valt att ange sitt telefonnummer för sådana samtal eller om det fanns en etablerad kundrelation mellan konsumenten och bolaget. KO gjorde gällande att den typen av marknadsföring inte var förenlig med god marknadsföringssed.
MD delade emellertid inte KO:s uppfattning. Enligt 21 § marknadsföringslagen får en näringsidkare använda andra metoder för kommunikation än e-mail, telefax och uppringningsautomater som inte betjänas av någon, om inte den fysiska personen motsatt sig det. Bestämmelsen tar främst sikte på telefonsamtal. Enligt domstolen föreligger idag inte några större skillnader mellan att ringa till någons fasta telefon och någons mobiltelefon. Många konsumenter saknar fast telefonnummer. Med hänsyn till att privatpersoner idag har möjlighet att anmäla sig till NIX-Telefon, ett så kallat spärregister för den som inte vill bli uppringd av telefonförsäljare, samt då alla i samma utsträckning som om de tagit emot samtalet via fast telefoni, kan ta ställning till om de vill ta del av marknadsföringen efter påringning eller inte, ansåg inte MD att försäljningssamtal till konsumenter via mobiltelefoner är oförenlig med god marknadsföringssed. KO:s talan lämnades därför utan bifall.