Konsumentverket har uppdaterat sina riktlinjer för alkoholreklam
Syftet med uppdateringen är att råden ska överensstämma med bestämmelserna i alkohollagen och med rådande praxis på området. Konsumentverket har bland annat förtydligat sina allmänna råd i fråga om innebörden av det krav på särskild måttfullhet som gäller vid all slags marknadsföring av alkoholdrycker. Vidare har reglerna skärpts vad gäller alkoholreklam på Internet och i sociala medier samt vid evenemang som riktar sig till unga.
Rent generellt anses inte värdeomdömen vara förenliga med kravet på särskild måttfullhet vid marknadsföring av alkohol. Man bör exempelvis i marknadsföring undvika att spela på känslor eller stämningar och marknadsföringen bör inte heller signalera/påstå att alkoholkonsumtion höjer den fysiska eller psykiska förmågan eller löser problem som ensamhet eller tristess (KOVFS 201:1, avsnitt 2, Regler för all marknadsföring av alkoholdryck, p. 2.2, 2.8). Vidare ska åldern på besökare av webbplatser som säljer eller marknadsför alkoholdrycker kontrolleras innan besökaren ges möjlighet att ta del av innehållet på webbplatsen (p. 2.8).
Konsumentverkets författningssamling KOVFS 2015:1, beslutade den 21 januari 2015.