Tribunalen ansåg att Kinnarps slogan ”MAKING LIFE BETTER AT WORK” saknade särskiljningsförmåga

Det svenska möbelföretaget Kinnarps har ansökt om registrering av ett gemenskapsvarumärke bestående av sloganen ”MAKING LIFE BETTER AT WORK” (med avseende på kontorsmöbler, kontorsartiklar och kontorstillbehör mm). Kinnarps har gjort gällande att uttryckets innebörd inte direkt kan utläsas av de ingående orden utan att det krävs ytterligare en tankeinsats för att tolka uttrycket – att sloganen skulle ” trigga igång en tankeprocess”. Tribunalen konstaterade att den omständigheten att ett sökt kännetecken är av lovordande karaktär eller utgör ett reklambudskap inte i sig är tillräckligt för att varumärket skall anses saknas särskiljningsförmåga. I detta fall ansåg emellertid domstolen att omsättningskretsen – engelskspråkiga konsumenter i unionen – inte uppfattar varumärket som en upplysning om kommersiellt ursprung och att det sökta varumärkets innebörd är ”ordinär”. Tidigare instansers avslag av varumärkesansökningen stod därför fast.

»Till arkivet