Kosmetikföretag stäms för otillbörlig och vilseledande marknadsföring

KTF Organisation AB – ett bolag ägt av paraplyorganisationen Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet och verksamt inom området för kosmetik, hårvårdsprodukter, hygienprodukter, tvättmedel mm – har stämt Metrocos AB – ett bolag som säljer kosmetiska produkter via webbsidan Beauty Planet (Marknadsdomstolens mål nr C 28/14). KTF gör bland annat gällande att Metrocos i sin marknadsföring använder sig av obestyrkta påståenden av innebörd att bolagets produkter är överlägsna konkurrenternas, vilseledande påståenden om att produkter säljs till förmånliga priser endast under en begränsad period samt ovederhäftiga påståenden om att bolagets produkter inte testats på djur trots att produkterna kan innehålla ingredienser som testats på djur. Vidare gör KTF gällande att Metrocos marknadsför produkter som är felmärkta eller helt saknar relevant märkning (exempelvis brandfarliga produkter utan varningstext) och att bolaget – genom att utelämna uppgifter om effektiv ränta och andra kostnader som tillkommer vid köp på kredit – inte uppfyller sina skyldigheter enligt konsumentkreditlagen.

»Till arkivet